Direktlänk till inlägg 26 juli 2021

Växthus och värme

Av Tina L Hedenquist - 26 juli 2021 10:17

Måndag igen och maken är inne på sin tredje semstervecka. Jisses vad det går fort. Vi har fått planera om lite då vi insett att vi tyvärr inte hinner med allt i den ordning vi tänkt. Planeringen var så att boden vi byggt skulle vara prio 1 för att de grejer och verktyg ska in där (och klädförråd i den lilla delen, men det får vänta). De ligger nu i det förrådet som är tänkt till hönshus. Men vi insåg att växthuset skulle ta längre tid än vi beräknat så vi började med det istället. Nu har vi grävt och håller på att förankra det hela med jordankare innan vi kan sätta ihop stommen. Därefter ska dörren och vädringsfönstret plaeras innan plasten ska på. 

Jag har följt Sara Bäckmo och Skillnades trädgård och köpte ett tunnelväxthus från GjordNära som hon rekomenderade. Jag vill gärna komm aigång med lite odling i växthuset innan vintern och även testa att odla i vinter. Tänkte även flytta in kryddor samt mina pelargoner där under vintern. Vi får se hur det kommer att fungera. 


Vi har bestämt att ta en tur med båten idag, det är kvalmaigt och solen är dimmad igen. De varnar för sämre väder och vi får passa på att åka en sväng och bada lite. 


Önskar er en fin måndag och en härilig vecka! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina L Hedenquist - 2 september 2021 09:04

Jag såg Öystein Rönnes video (postar den nedan) igår om "Mirakelmedicinen". Jag har läst om detta tidigare och t o m ett kompendium om det, finns nedan att läsa, ladda ner o skriva ut om ni vill.    Info från Helena Bågenhammars sida och webbshop. ...

Av Tina L Hedenquist - 28 augusti 2021 13:24

Tiden går och hösten är här.    Växthuset står klart, pallkragar är på plats och igår hämtade vi hem tegelstenar, gamla, tunga, som jag tänkte blir bra att mura ihop till odlingslådor. De håller ju värmen med.  Annars är potatisen påg, spenat h...

Av Tina L Hedenquist - 28 augusti 2021 09:50

Om ni inte hört om La Quinta Coulmna förut måste ni kolla in det.    Här ger Ricardo tips på tillskott att ta efter injektion eller om du umgås med injecerade människor. Dessa eliminerar gifter i kroppen.    Det finns även en text att läsa om...

Av Tina L Hedenquist - 27 augusti 2021 13:53

Oj, det var ett tag sedan jag skrev här.    Jag har haft lite annat pyssel för mig de senaste veckorna med förberedelse inför vintern, skolstart och roddande med Vi tillsammans-projektet jag engagerat mig i (det kommer ett separat inlägg om det)....

Av Tina L Hedenquist - 31 juli 2021 12:03

Informationsturnen fortsätter, idag, lördag 31/7 är Hanna och gänget i Skellefteå, i stadsparken kl 17.00. Imorgon söndag 1/8 är det dags för Piteå, Byxtorget kl.13.00 och Luleå, Biltema eller Coop Storheden kl.18.00 (håll utkik i gruppen på fb htt...

Ovido - Quiz & Flashcards